Psykoterapeut & Coach uddannelsen 4. år

Integreret psykoterapeut-uddannelse og familieopstillinger

4. år: Yes2Life Integreret Psykoterapeut

Læringsmål for 4. året

På dette studieår er formålet, at du får terapeutiske metoder som Spædbarnsterapi/tidlig traume forløsning samt Familieopstillinger. Det du lærer på 4. året får du integreret med Next Generation NLP og Sandplay.
Som Yes2Life Integreret Psykoterapeut har du et solidt fundament, hvor du kan arbejde grundigt med alle de udfordringer vi møder i livet. Både som privat person og i det professionelle liv. Du arbejder balanceret med det hele menneske. Du kan arbejde med børn, voksne, par, familier og systemer.

Opøver din intuition til at aflæse personlighedstræk, arketyper, og hvad der rører sig i det kollektive ubevidste (feltet).
Kan facilitere processer på mange niveauer og heale og udvikle det menneskelige potentiale. Kan reflektere over, udvælge og anvende relevante psykoterapeutiske interventioner i forhold til specifikke psykoterapeutiske problemstillinger og mål.
Professionelle kompetencer, hvor du som psykoterapeut bliver uddannet både teoretisk, fagligt, håndværksmæssigt og personligt gennem egen terapi, gruppeterapi, supervision og forskning i egen praksis.
Udvikler din evne til at være i den terapeutiske relation på en respektfuld, etisk, dynamisk, ærlig og ligeværdig måde, så alle parter bevarer deres integritet. Udvikling af egen individuel stilart.
Viden om hvor en færdiguddannet psykoterapeut kan praktisere. At kunne varetage komplekse erhvervsfunktioner. At kunne indgå i tværfagligt samarbejde og påtage sit et professionelt ansvar.
Selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering samt egen terapi og supervision.

Indhold

  • Modul 1: Tidlig tilknytning og spædbarnsterapi/tidlig traumeforløsning.
  • Modul 2: Familieopstillinger og systemisk arbejde.
  • Modul 3: Familieopstillinger og systemisk arbejde én til én.
  • Modul 4: Milton Erickson trance og hypnose. Essensforvandling og healing af det indre barn.
  • Modul 5: Familieopstillinger og systemisk arbejde. Symbiose- og afgrænsningsritual.
  • Modul 6: Familieopstillinger og systemisk arbejde. Indre prægninger/Imprint, traumer og overlevelsesstrategier/masker.
    Familieopstillinger og systemisk arbejde. Parforhold/søskende og organisatorisk opstilling.
  • Modul 7: Integration af metoder, eksamen, evaluering samt afslutning.

Studerede på ny ordning, der ønsker optagelse i Dansk Psykoterapeut Forening ,skal følge 50 timers virtuel undervisning der varetages af DPFO´s forskningsfakultet.

Pris :33.500 kr.

Tilmelding

Afdragsordning

Uddannelsen foregår hos Yes2Life, Nygade 31B , 8600 Silkeborg

Opstart 2025 – 10.-12. januar

Hver dag fra 9:15 – 17:30

Se alle modul datoer i kalender

se kalender 2025

Se handelsbetingelser her

Detaljeret indhold- 4. år - klik her

Modul 1: Tidlig tilknytning og spædbarnsterapi/tidlig traumeforløsning
På dette modul undervises i tidlig tilknytning og spædbarnsterapi. Inspiration og teoretisk baggrund: Daniel Stern, Margaretha Berg Broden, John Bowlby, D.W. Winnicott, Fracoise Dolto.

Desuden dysfunktionelle relationer og systemer. Inge er konsulent hos Dansk Institut for Spædbarnsterapi ved Inger Poulsen og Inger Thormann.

Modul 2: Familieopstillinger og systemisk arbejde
Gennem en matrix af relationer med vores forfædre og de sociale begivenheder, familien har oplevet, vil familie-feltet blive defineret. Det er vi ubevidst forbundet til og bliver påvirket af. Ligeledes vil vores livsstil og vores tilknytning til virkeligheden være medvirkende til vores eksistens og formål i livet.
I familieopstillinger arbejder vi fem generationer tilbage i historien. Formålet er at føre klienten gennem en selvudviklingsvej, som vil bringe os til ”de gode nok” familieprincipper. Så vi kan stå selv i livet, sige JA til livet og lade kærlighed og fred strømme igennem vores relationer.

Vi arbejder bl.a. med fokus på den del af systemet, hvor vi er i et horisontalt hierarki. I familien er vi de små ift. mor og far, her lærer vi om det asymmetriske i relationen. Anderledes forholder det sig i søskendeflokken – hvor vi lærer at være lige – den symmetriske relation. Denne læring er vigtig i vores forhold til ligestillede f.eks. parforholdet, i vennerelationer, på arbejdspladsen m.v.

I den nyere forskning i forhold til identitetsdannelsen, opdages det, at vores oplevelser med vores søskende, har afgørende betydning for vores opfattelse af os selv og den partner vi senere vælger at være sammen med. Alle søskende har en bestemt rolle for at familien klarer sig, den ubevidste rolle træder i kraft, når vi senere i livet indgår i en gruppe.

Fra kvantefysikkens synspunkt, hvor en del af et komplekst system af atomare partikler påvirkes af enhver anden del, kan vi drage paralleller til familien. Det er et energetisk felt, som transcenderer den enkelte. Ingen er en isoleret ø uden energetiske bindinger til andre i systemet. Hos Yes2Life er underviserne uddannet af Jessica Riberi fra Chile, hun har forfinet arbejdet med familiekonstellationer ud fra modellering og den forståelse, vi har fra Next Generation NLP. Derudover er vi uddannet af Svagito Liebermeister, Morten Hjort, Philipp Kutzelmann, Martijn Meima og Jan Jacob Stam.

Modul 3: Familieopstillinger og systemisk arbejde én til én
På dette modul lærer du, hvordan du kan bruge objekter til at arbejde med de systemiske principper i én til én sessioner. Du lærer hvordan du inddrager arketypiske elementer i opstillingerne, både i det familiesystemiske og i det indre system i mennesket. Arketypiske elementer kan f.eks. være at der arbejdes med relationerne imellem: Tankerne – følelserne – kroppen og sjæleplanet. Et andet arketypisk mønster kan være dynamikken imellem hjælper – offer og krænker.
Du får en viden om epigenetik og traumevandring og opnår en forståelse for de systemiske sammenhænge i familien, på arbejdspladsen og i kollegiale relationer.

Der er mange forskellige måder at arbejde med objekter i Familieopstillinger og Organisatoriske opstillinger – du vil blive præsenteret både for Constellation work dukker, sedler på gulvet, objekter fra sandplay m.v.

Efter dette modul kan du begynde at gøre dig erfaringer med at lave opstillinger i én til én samtaler.

Modul 4: Milton Erickson trance og hypnose. Essensforvandling og healing af det indre barn.
På dette modul vil vi fordybe os endnu mere i Milton Eriksons metoder til at inducere og arbejde terapeutisk i trance bl.a. Dave Elmanns trance induktion. Vi vil se på, hvad trance er, og hvad trance ikke er, forskellen mellem generativ og degenerativ trance. Hvordan problemer stagnerer energien i kroppen gennem neuro-muscular locks (forsvar), og hvordan vi gennem somatisk attunement kan skabe de rette betingelser for at flytte vores bevidsthed ud over hverdagsbevidstheden og sætte os i stand til at forbinde os til vores dybeste ressourcer i tjeneste af vores dybeste længsler. Vi vil lære dette ved at omfavne vores identitet gennem relation i det indre subjektive landskab.
At arbejde med kerneværdier, selvudvikling og healing af ”det indre barn”. De processer vi kommer til at arbejde med er udviklet af Connirae Andreas, en invitation til at arbejde i dybden og bearbejde noget af den personlige historie. Et rigtig godt selvudviklingsværktøj. Healing af ”det indre barn” er en blid måde at bearbejde og heale tidligere hændelser.

Modul 5: Familieopstillinger og systemisk arbejde. Symbiose- og afgrænsning ritual
Denne metode er udarbejdet af Dr. Ero Langlotz. Ero Langlotz har arbejdet ca. 40 år som psykiater. Tilgangen tilhører 2. bølge af det systemiske i Tyskland, hvor Bert Hellinger var ophavsmand i den 1. bølge.
Modulet tager udgangspunkt i oplevelsen af to grundbehov, som et centralt dilemma blandt klienter. Overtilpasnings strategier, der handler om, at vi mærker andres følelser og behov, før vores egne. Da vi grundlæggende ønsker at høre til, og forblive i kontakt, forbliver vi i tilpasningen. Bryder vi kontakten opstår næste dilemma, nemlig at vi kan føle os alene og savne nærhed. Denne forvikling, kan påvirke vores opfattelse af verden og medføre forvirring indeni. Det kan også påvirke partnervalg og valg af arbejde.

På modulet arbejder vi med forbindelsen mellem disse grundbehov og med nøglen til “løsningen”, som bl.a. ligger i en sund grænsesætning.
Arbejdet er rituelt og styret af en skabelon, som er udarbejdet og skabt af Dr. Ero Langlotz. Vi arbejder med to ritualer, en til arbejdet med relationer og en til arbejdet med traumer.
Ritualerne er skabt til at træde sundt ud af symbiosen, afgrænse sig og opleve mod-afgrænsning – for derved at genskabe dybere kontakt til dig selv, og være i stand til at sætte sunde grænser.

Modul 6: Familieopstillinger og systemisk arbejde. Indre prægninger/Imprint, traumer og overlevelsesstrategier/masker
På dette modul arbejder vi mere direkte ind i de imprint eller prægninger, som traumatiske oplevelser og mønstre har givet. Disse imprint skaber nemlig overbevisninger og splitter op i rigtig/forkert eller godt og dårligt. Dette er indre ubevidste bindinger som begrænser os, og som det ikke giver mening at blive ved med at bære på. De blokerer en dybere kontakt med os selv.

Vi arbejder med at bevidstgøre og løsne bindingerne og også med de overlevelsesstrategier/masker, der er skabt. Når vi ser på strategierne og maskerne, ser vi også på polariseringer, hvad vi ønsker at opnå i mønstret eller masken og hvilken modpol vi undertrykker.
Modulet skaber en bro imellem det terapeutiske felt og det systemiske arbejde. Det egner sig både til opstillinger og er også let omsætteligt i 1 – 1 sessioner.

Modul 7: Integration af metoder, eksamen, evaluering samt afslutning.

Du har tilegnet dig et solidt analytisk fundament og kan integrere symbolisering, sandplay, familieopstillinger, tidlig traumeforløsning/spædbarnsterapi sammen med Next Generation NLP som metode.

Undervisere
Inge Konge Ludvigsen og Dorthe Steiniche vil være gennemgående underviser.

Videnskabsteori og forskningsmetoder
Studerende på ny ordning der ønsker optagelse i Dansk Psykoterapeut Forening, skal følge 50 timers virtuel undervisning der varetages af DPFO´s forskningsfakultet.

https://psykoterapeutforeningen.dk/uddannelser/forskningsmoduler

Uddannelsen består af 5 moduler, der er egenbetaling til DPFO.
Læringsudbytte: Grundlæggende forskningsprincipper og perspektiver indenfor psykoterapi – Aktionsforskning – fænomenologi og førstepersonsforskning – kvantitative og ”mixed methods” samt forskning i egen praksis. Anvende forskningsmetoder i forhold til analyse, bearbejdning og dokumentation af egne kliniske data fra psykoterapiforløb baseret på videnskabsteoretiske principper.